RUJUKAN
Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Kuala Nerus: Penerbit Universiti Malaysia Terengganu ( UMT ).
GOLONGAN KATA DALAM CERITA SOSIAL
Cerita
Sosial |
Kata
kerja |
Kata
Adjektif |
Kata
Nama |
Kata
Ganti Nama |
Kata
Sendi Nama |
Kata
Arah |
Kata
Tanya |
Nenek
dan Datuk |
21 |
13 |
17 |
2 |
10 |
- |
2 |
Saya
yang Istimewa |
17 |
6 |
10 |
8 |
2 |
2 |
3 |
Keluarga
Saya |
15 |
4 |
14 |
4 |
4 |
- |
- |
Hati |
18 |
5 |
5 |
5 |
7 |
- |
1 |
Jiran |
24 |
9 |
7 |
4 |
6 |
- |
2 |
Jadual 1 : Golongan kata dalam Cerita Sosial
Kandungan
dalam Cerita Sosial
Judul |
Teks |
Tema |
Sampel/Bahan |
Jenis |
Nenek dan Datuk |
Cerita pendek |
Kekeluargaan |
Nenek, datuk, ibu, bapa,Imran,Madinah,Aisyah,
Alim |
Penceritaan |
Saya yang Istimewa |
Cerita pendek |
Kekeluargaan |
Nenek, datuk, ibu, bapa, Imran, Madinah, Aisyah, Alim |
Penceritaan |
Keluarga |
Cerita pendek |
Kekeluargaan |
Ibu, bapa, Madinah, Alim, Imran,
Aisyah |
Penceritaan |
Hati |
Cerita pendek |
Kemasyarakatan |
Ibu, cikgu, Alim, rakan-rakan |
Penceritaan |
Jiran |
Cerita pendek |
Kejiranan |
Ibu, Alim, Aisyah, Imran, Madinah,
Sulaiman |
Penceritaan |
Jadual 3: Kandungan dalam Cerita Sosial
Bukti kehadiran kelas
Konteks dalam
Cerita Sosial
Judul |
Tatabahasa |
Latar |
Emosi |
Nenek dan Datuk |
Penggunaan kata dan ayat yang
mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Kampung nenek dan datuk |
Gembira, rindu, sedih, marah,
keliru, puas hati |
Saya yang Istimewa |
Penggunaan kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua
termasuk kanak-kanak istimewa |
Rumah ibu dan bapa |
Gembira, puas hati, sedih |
Keluarga |
Penggunaan kata dan ayat yang
mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Rumah ibu dan bapa |
Gembira, resah |
Hati |
Penggunaan kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua
termasuk kanak-kanak istimewa |
Sekolah, rumah, jiran |
Gembira |
Jiran |
Penggunaan kata dan ayat yang
mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Rumah ibu bapa dan jiran |
Gembira, simpati, ambil berat, sedih |
Andaian dalam
Cerita Sosial
Judul |
Pendapat |
Perujukan |
Pesoalan |
Nenek dan Datuk |
·
Alim menangis
kerana dia berpendapat itik dan ayam sudah tiada. ·
Alim juga
sangka bahawa rumah dan datuk sudah tiada
|
·
Nenek dan datuk
berlari mendapatkan Alim yang menangis di tepi reban. ·
Alim merujuk
kepada ketiadaan itik dan ayam punca dia menangis ·
Nenek memujuk
Alim dengan menunjuknya reban baharu. |
·
Nenek dan
datuk bertanya kepada Alim mengapa dia menangis di sebelah reban. ·
Alim mempersoalkan
ketiadaan itik dan ayam di dalam reban. ·
Ibu bapa Alim
hairan dan sedih melihat Alim sering menangis tanpa sebab. |
Saya yang Istimewa |
·
“Bapa
tahu, Alim, abang Imran, Kak Madinah dan Aisyah gemar makan buah-buahan.” Bapa
membeli banyak buah-buahan di pasar tani kerana tahu kesukaan anak-anaknya. |
·
“Ada
buah rambutan, ada buah durian, ada buah manggis, ada buah langsat, ada buah
duku dan banyak lagi.”
Buah-buahan yang disenaraikan merujuk kepada buah-buahan
tempatan. |
·
“Di
mana beli buah-buahan ini, bapa?”
Persoalan ini ditanyakan oleh Imran yang merujuk kepada
buah-buahan yang dilihat olehnya. |
Keluarga |
·
Alim akan
memastikan dia sentiasa akan mengingati ahli keluarganya seperti mengingati
naam keluarganya. |
·
Alim belajar
membuang sampah dan menyapu dengan tunjuk ajar daripada abang dan kakaknya. |
·
Alim seorang
kanak-kanak istimewa yang mampu untuk melakukan kerja seperti kanak-kanak
normal yang lain walaupun kadang-kadang dia gagal melakukannya. |
Hati |
·
“Ibu
tahu Alim akan belajar dengan rajin.”
Alim merupakan anak yang pandai dan mendengar kata. Ibu tahu
bahawa di sekolah, Alim pasti akan belajar dengan bersungguh - sungguh. |
·
“Semalam,
ibu beritahu hari ini hari lahir Alim. Alim tidak faham apa itu hari lahir.”
Alim tidak faham dan tertanya-tanya apa itu hari lahir. Dia hanya
menurut kata ibu dan membawa kek cawan ke sekolah untuk diberikan kepada
rakan-rakannya. |
·
“Cikgu
Anis mengajar Alim untuk hormat pada orang tua. Cikgu Anis mengajar Alim
untuk tunduk apabila berjalan dihadapan orang tua.”
Pernyataan di atas merujuk kepada nilai murni serta sikap yang
baik dan perlu dituruti sebagai tanda hormat kepada orang tua. |
Jiran |
·
Berkemungkinan
juga, adik-beradik Alim tertanya-tanya bilakah Alim akan sihat dan mengapakah
Alim selalu sakit. Mereka tidak pasti dengan keadaan sebegeni. |
·
Alim: -
Seorang yang
pemurah. -
Jiran yang
baik hati. -
Abang kepada
Aisyah. -
Kanak-kanak
istimewa. Alim suka
berkongsi dengan jiran. Di sini jelas menunjukkan Alim berkongsi buku
kegemarannya dengan Sulaiman. Nilai baik hati,ikhlas dan jujur jelas
tergambar dalam diri Alim.
·
Sulaiman: -
Seorang anak
lelaki berumur 9 tahun. -
Jiran sebelah
rumah Alim. -
Seorang yang
pemurah. |
·
“Sulaiman
bertanyakan soalan seperti “Kamu beri saya buku ini, Alim?” kerana Sulaiman
tidak pasti bahawa buku itu diberi oleh Alim ataupun dipinjam.”
Persoalan
begini Cuma memerlukan pengesahan daripada pihak sulaiman.
·
Aisyah keliru
dan memnimbulkan persoalan seperti, “Kenapa dengan abang ibu”? kepada Ibu.
Persoalan daripada
Aisyah juga memerlukan jawapan supaya mereka faham dengan keadaan Alim. |
No comments:
Post a Comment